zaterdag 11 augustus 2018

Het Alhambra

Het Alhambra is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers van het koninkrijk Granada in Andalusië. In 2009 heb ik het voor het eerst bezocht en ik was overweldigd door de schoonheid ervan. De gebouwen, de tuinen, de mozaïeken, ik was verliefd.










In 2016 was ik er weer en hoewel het een feest van herkenning was en het nog steeds niets aan schoonheid had ingeboet, heb ik niet de neiging om er nog een keer heen te gaan. Ténzij ik er een keer alleen mag ronddwalen, zonder (andere) toeristen...
Zoals ik in mijn vorige blog aangaf, is mijn favoriete mozaïek te vinden in het Alhambra:


Dit vormde de basis voor mijn eerste mozaïekborduurpatroon. Uiteindelijk een heel simpel patroon, maar 'in der Beschränkung...' Ik heb het geborduurd met enkele en dubbele draad, op verschillende stoffen en in verschillende variaties. Hier wat voorbeelden.


Alhambra 1.


Alhambra 2.


Alhambra 3.


Alhambra 4.

Er is nog een Alhambra-mozaïek wat ik wil borduren:




Maar dit patroon is lastig in kruissteekjes om te zetten, dus ik ben nog aan het nadenken over hoe dit te doen. Hierover later meer!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten