donderdag 30 augustus 2018

Rabat

Vorig jaar studeerde mijn oudste dochter een semester aan de École de Gouvernance et d'Économie (EGE) in Rabat. Alle reden dus om (met mijn jongste dochter) een weekend in Rabat door te brengen en haar op te zoeken. Honderd jaar geleden (zo lijkt het tenminste) ben ik een paar keer langere tijd in Marokko geweest, onder andere in Marrakech, Agadir en Essaouria, en ik was er niet echt gerust op dat mijn fraaie dochter van 23 een half jaar in haar eentje in dat toen zeker niet vrouwvriendelijke land ging doorbrengen. Maar er is kennelijk veel veranderd in Marokko. Rabat is een middelgrote, behoorlijk moderne stad, waar zij (en ook wij) zich prima thuis voelde. Een van de bezienswaardigheden van Rabat is het mausoleum van Mohammed V. En oké, waar in andere landen de 'wachten' bij dergelijke monumenten stoïcijns de wacht staan te houden, draaiden ze hier allemaal hun hoofd om toen mijn dochters langsliepen...



Mausoleum Mohammed V, Rabat.



En natuurlijk ook hier prachtige mozaïeken:




Tegenover het mausoleum staat de onafgebouwde Hassantoren, ooit bedoeld om 's werelds grootste minaret en moskee te worden, maar na het overlijden van sultan Yacoub al-Mansour in 1199 is de bouw gestopt. De toren was toen nog maar 44 meter hoog, ongeveer de helft van de oorspronkelijk bedoelde hoogte. Ook de moskee werd niet verder afgemaakt, er waren alleen een paar muren en ongeveer 200 zuilen gebouwd. Toch is het een indrukwekkend geheel.


Hassantoren, Rabat.

Naast de toren bevindt zich een fontein, met aan de buitenkant een mozaïek in prachtige kleuren. Helaas heb ik daar  geen goede foto van. 






Het was een hoop gepuzzel om dit in kruissteken om te zetten, met name om alles op elkaar aan te laten sluiten. Maar uiteindelijk is het toch gelukt! 


Rabat.

4 opmerkingen:

  1. Mooi borduurwerkje, hoor. Maak je er ook patronen van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Excuus voor mijn late reactie! En ja, ik maak er ook patronen van. Als je daar belangstelling voor hebt, stuur me dan even een mail: andreareijn@gmail.com

      Verwijderen
  2. Hoi niet opdat moment heb het druk met borduren . Benzeen in rabat geweest. En maak ook quilten. Maar je ziet eindeloos mooie patronen in de Marokkaanse cultuur .

    BeantwoordenVerwijderen